tingelingmamman

Spacklad...

Publicerad 2011-10-17 20:33:10 i Åsikter,

Jag läste just ett inlägg om hur kvinnor sminkar sig innan dom åker till förlossningen för att föda... Tydligen är det många som känner att det är väldigt viktigt att vara "snygg" när man åker in till sjukhuset. Min första tanke var, VAD FAN, VERKLIGEN??! Är det det viktigaste inför en förlossning? Men självklart var ju inte bara sminket det man skulle tänka på när man har värkar, o nej, man ska raka sig också, ben, armhålor och självklart "greta". Allt detta skall göras när man har värkar!

Det känns ju helt spontant som ett stort skämt! När jag tänker tillbaka på min förlossning så var det absolut inget bra tillfälle för att vara sminkad och "glamurös", eller vad man ska kalla det för.
Med all smärta, alla skrik och vrål, alla svordommar, svetten, tårarna, blodet och allt vad en förlossning innebär så kommer sminket sluta vara något vackert och övergå till crackho´ looken, renrakade armhålor kommer inte vara så speciellt fina och feminina mitt i en förlossning när all svett dyker upp.

En förlossning i sig är något mycket spännande. Det är kvinnligt, det är feminint att föda barn, det är inte glamuröst, det är inte vackert men ett stort äventyr är det. Varför gör kvinnor så mot sig själva? Varför är det så viktigt att ha renrakade armhålor och ha snygg make-up när man inte ens kommer vara i centrum av händelsen. Nej kvinnan är inte den som är i centrum vid en födelse, det är barnet, även för kvinnan oavsett om hon är sminkad eller inte.

Jag förstår inte att en del har så dålig självkänsla att det tvunget måste "se vackra ut enligt normen" vid en så speciell och viktig händelse. Det är inte kul att föda, det säger jag inte, jag påstår heller inte att vara gravid är ett mirakel men det är den största delen av DITT barns liv.

Jag orkar inte fundera mer på såna här dumheter så nu drar jag vidare i denna torsdag. Jag avslutar inlägget med en superskön bild från när Micke var bara några timmar gammal.


Kommentarer

Postat av: Branka

Publicerad 2011-10-20 13:44:06

Åååh den sötaste bebisen ever. Så snäll o fin hihi.. Nu e han fortfarande snäll och finast i världen men också busig som bara den :)

Men han är ändå min älskling!hihi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tingeling-mamman

Tingeling-mamman är alltså jag, Maja, som är en allmänt vilsen person som gillar det mesta från "förr" (från 20-talet till 70-talet), pluggar på Komvux och försöker komma överfund med vad jag vill göra när jag växer upp. Jag är även mamma till Tingelingkiddo Micke, som är ett litet busfrö som hittar på massor med hyss. Men är en underbar liten gosse ändå. Här kan DU läsa om vårt liv och annat tråkigt, öhm roligt, som händer i vår vardag.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela