tingelingmamman

Vad har hänt med världen?

Publicerad 2012-12-21 22:59:00 i Tråkigt, Åsikter,

 
 
 
 
 
Jag har funderat på en sak. Eftersom världen skulle gå under just idag, men inget hände (förutom att jag var extra klantig). Världens undergång kanske inte "kommer" ske över en natt, som Sodom och Gomorra, utan Vi kommer vara mänsklighetens undergång. Allting har vänts upp och ner, respekt för det goda har nästan försvunnit, vi har börjat romantisera det onda. Som exempel kan jag ge detta; många serier och filmer har bytt ut ömhet och närhet mot våld och "hatkärlek". Stackars svaga kvinnor som behöver tuffa starka män som ska skydda dem. Elena blir kär i en farlig vampyr, Stephan. Han är hennes beskyddare genom hela serien. Samma sak händer med Bella och Edward, hon behöver honom för att överleva och han måste kontrollera sig i hennes närhet för att inte skada henne...
 
 
 
Vad har hänt med världen?
 
Politiker som öppet visar sitt hat mot medmänniskor som de ogillar, rasister, nynazister och allmänt främlingsfientliga "högre". Som exempel tar jag det nyaste; Sverigedemokraterna och om vi ska gå längre bak i tiden Nazisterna.
 
 
 
Vad har hänt med världen?
 
Vi har börjat acceptera det som är onormalt (ja, det finns faktiskt, normalt och onormalt). Folk (inte alla) förvrider sanningen, ändrar om historien och använder religionen för något ont. Religionen har dragit med sig mycket elände genom alla tider men istället för att använda religion som något positivt, har en del människor börjat gå tillbaka i tiden och gör "reglerna" snävare än vad dem var förut. Idag när vi har möjligheter som vi inte hade förr, kan vi forma om religionen och anpassa den till dagens samhälle. Alla religioner "säger" samma sak; var en god människa. Och ändå är det folk som använder religion och tradition som något hinder för att släppa in nya människor. Människor är anpassningsbara djur. Det är inte så svårt att bara vara trevlig och göra goda saker för sina medmänniskor.  Folk hotar folk till höger och vänster, varför? För att de har olika åsikter. Är det värt det?
Ingen höjer ens på ögonbrynen längre när de läser om våldtäkter eller om utnyttjande av barn. Är det normalt? Nej, det är onormalt och vi bör inte normalisera sådant. Men ändå gör vi det.
 
 
 
Vad har hänt med världen?
 
 
Jag tror inte att vatten, vind, eld eller jord kommer ta kål på mänskligheten, jag är helt övertygad om att mänskligheten kommer vara anledningen till världens undergång. Det är upp till oss att förändra och förbättra vår värld!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tingeling-mamman

Tingeling-mamman är alltså jag, Maja, som är en allmänt vilsen person som gillar det mesta från "förr" (från 20-talet till 70-talet), pluggar på Komvux och försöker komma överfund med vad jag vill göra när jag växer upp. Jag är även mamma till Tingelingkiddo Micke, som är ett litet busfrö som hittar på massor med hyss. Men är en underbar liten gosse ändå. Här kan DU läsa om vårt liv och annat tråkigt, öhm roligt, som händer i vår vardag.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela